II Col·loqui d'Investigadors en Tèxtil i Moda

A determinar
Museu del Disseny de Barcelona
Plaça de les Glòries Catalanes, 37,
Museu del Disseny, CDMT, Museu de l'Estampació de Premià de Mar, Can Marfà.Museu de Mataró, Museu d'Arenys de Mar i Fundació Barcelona Disseny

El Grup d’Estudis de Tèxtil i Moda, adscrit a la Fundació Història del Disseny, vol ser un espai d’intercanvi concebut per promoure la recerca i la divulgació del coneixement en els camps del tèxtil i la moda mitjançant l’elaboració de projectes conjunts. Igualment vol vetllar per la conservació del patrimoni tèxtil, així com també donar a conèixer arxius i col·leccions públiques i privades. El Grup es proposa estudiar el món dels teixits i el vestuari des d’una perspectiva pluridisciplinària que contempli la història, l’art, la tecnologia, la sociologia, el disseny i la museologia. Alguns dels interessos específics dels seus membres són les primeres matèries, el disseny tèxtil, els mostraris de teixits industrials, el gènere de punt, les puntes, els estampats, els vestits populars i de teatre, els teixits innovadors, el col·leccionisme tèxtil, els creadors i les empreses productores, el sistema de la moda, els mitjans de difusió i la circulació de la moda, les imatges, la història socioeconòmica i de l’estètica dels vestits, el comerç i les relacions internacionals, entre altres temes.

El Grup convoca el II Col·loqui d’Investigadors en Tèxtil i Moda, amb el tema “Noms a l’ombra”. L’any 2017 va tenir lloc el I Col·loqui, amb un gran nombre de comunicacions interessants que va permetre conectar investigadors que en molts casos treballaven aïlladament. En aquesta segona trobada, volem donar a conèixer autors desconeguts, tot posant-los en valor per primera vegada, per fer avançar els estudis de tèxtil i moda amb un nou conjunt de creadors i professionals que han quedat en segon terme i dels quals es desconeixen les aportacions a les seves respectives disciplines. Es tracta de portar a la llum narracions interessants de trajectòries professionals de creadors lligats al món tèxtil i de la moda, com per exemple dissenyadors, estampadors, brodadors, puntaires, dibuixants, sastres i modistes o estilistes. Els relats han de superar el marc familiar i local i ajudar-nos a construir una nova història amb nous protagonistes que fins ara no han estat estudiats o publicats. Es poden “descobrir” aquests noms des de la història, l’art, la sociologia, l’antropologia o altres disciplines.

El II Col·loqui tindrà lloc els dies 21 i 22 de novembre de 2019 al Museu del Disseny de Barcelona. La llengua vehicular serà el castellà. Les propostes de comunicació han de portar el nom de l’investigador, una breu descripció del seu càrrec professional i/o acadèmic (15-20 paraules), el correu electrònic, el títol i un resum de 500 paraules. Aquest resum, en cas d’acceptació, serà el que es publicarà al llibre de resums. Envieu la vostra proposta, que haurà de tenir una durada de 20 minuts com a màxim, a coloquiotextil@gmail.com. La data límit de presentació és el 30 d'abril de 2019. Les respostes d’acceptació s’enviaran abans del 30 de maig de 2019.