Celebrem el Dia Internacional dels Museus amb reformes a la sala d'història d'Arenys de Mar

Amb motiu del Dia Internacional dels Museus, el Museu d'Arenys de Mar ha realitzat un seguit de reformes a la sala dedicada a la història d'Arenys de Mar amb la incorporació de noves peces que enriqueixen els nostres fons i ens ajuden a explicar millor la història de la nostra vil·la. El cap de setmana del 20 i 21 de maig el Museu celebrarà una Jornada de Portes Obertes per donar a tots els visitants l'oportunitat de veure aquestes novetats. El dissabte 20 de maig el Museu oferirà un concert d'havaneres i serà també una ocasió per veure els canvis d'aquest espai.

L'àmbit dedicat a les indústries arenyencs mostra dos nous objectes: una caixa metàl·lica d'ametlles d'Arenys de l'antiga botiga Nogueras de la Plaça de l'Església, aquesta caixa d'ametlles de principis del segle XX, va ser adquirida pel Museu i ha estat restaurada per incorporar-se a l'exposició permanent. El segon objecte són unes balances de l'antiga fàbrica Lletjós gràcies a una donació de Francesc Lletjós. Aquesta fàbrica va tancar les seves portes l'any 1969, degut a la incapacitat per adaptar-se als nous avenços tecnològics, tot i això, en el seu moment va ser una de les indústries importants de la nostra vila donant feina a més d’un centenar de treballadors. Tot i que, la fàbrica es va crear al 1860 a Barcelona, cap als anys 20, els seus propietaris s’instal·len a Arenys de Mar, concretament al Rial del Sepí. Durant la guerra del 1936, va ser incautada i convertida en una industria d’armament que produïa sobretot granades de morter, això va fer que es convertís en un objectiu de guerra i que patís diferents bombardejos.

Una de les peces més destacades que s'incorporen en aquesta sala, són les tres escenes del retaule de Sant Isidre de l'església de Sant Martí d'Arenys de Munt realitzats per Agustí Pujol l'any 1628. Aquestes escenes van ser recuperats per Josep Ma. Pons i Guri de la destrucció que va patir aquest retaule l'any 1936. Joan Bosch Ballbona, autor del llibre sobre Agustí Pujol va confirmar l'autenticitat d'aquestes escultures que van ser restaurades pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Valldoreix. En l'exposició dedicada a la història d'Arenys de Mar es podran contemplar aquestes tres escenes de la vida de Sant Isidre: l'olla dels pobres, el miracle de l'aigua i el miracle de Santa Maria de la Cabeza amb tot el seu esplendor.

La darrera peça incorporada procedeix de l'antic Museu Municipal Fidel Fita. Es tracta d'un conjunt de 9 rajoles de vaixells del segle XVII que es trobaven en unes oficines de l'Ajuntament d'Arenys de Mar. Aquestes rajoles han estat restaurades amb l'ajut de l'Oficina del Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona en el Laboratori de Conservació i Restauració. Les rajoles representen 4 fragates i 5 galeres realitzades en ceràmica per premuda i pintades a mà mitjançant la técnica de la majòlica, una técnica que dona a les rajoles un efecte vidriat. Les rajoles están pintades en colors siena, blanc trencat, verdós, ocre, marró i groc, és típic dels segle XVII-XVIII el resseguit de les figures amb color manganès i l'emmarcat en groc.

A partir del dissabte 20 de maig us animen a venir a contemplar aquestes novetats.