Sant Roc

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Guix, pintura
esculpit i pintat

Imatge de Sant Roc vestit com un peregrí i acompanyat per l'àngel i un gos que porta un tros de pa a la boca, la imatge ha estat modelada en guix i pintat. L'escultura de factura senzilla s'inscriu en un barroc on les figures capten el moviment i una policromia de colors intensos on destaca el vermellor de la capa que porta el Sant. Aquesta és una de les representacions típiques del Sant, l'àngel aixeca la roba que porta el sant per mostrar les nafres que porta a la cama i al seu costat el gos que sempre acompanya el sant. Segons la tradició, Sant Roc va nèixer a Montpeller (Occitània, aleshores part del Regne de Mallorca) cap a 1295, segons alguns, o més probablement cap al 1350, i va ser un pelegrí que es va desplaçar a Roma. Va recórrer Itàlia, es va dedicar a curar tots els infectats de la pesta i va morir en olor a santedat l'any 1327.

Aquesta imatge que es pot contemplar a la sala dedicada a la història d'Arenys de Mar fa referència al vot de vila d'Arenys de Mar. Cada 16 d'agost, els arenyencs renoven aquest vot celebran la festa de Sant Roc. Els macips surten pels carrers de la vila amb almorratxes amb alfabrega per beneir a tothom. Aquesta tradició, una de les festes de l'aigua del nostre país ha merescut la denominació de Petit Tresor dels Països Catalans que concedeix el programa Mans de Catalunya Ràdio i inclose al Catàleg del patrimoni festiu de Catalunya.

segona meitat del segle XVIII
En exposició