Caixa de mariner

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Fusta
Tallat, pintura a l'oli

Caixa de mariner rectangular de fusta amb tapa plana per les dues cares i dos agafadors laterals de barrot. El forat del pany està col·locat al centre i permet l'obertura de la tapa superior que té decorada la part interna amb una representació de Judith havent mort Holofernes.

Es tracta d'una escena emmarcada a la dreta per una torre de defensa amb una bandera i a l'esquerre per una font amb un brollador d'aigua i un arbre florit. Al centre Judith que sosté en una mà el cap tallat d'Holofernes i a l'altra l'espasa tacada de sang. A la seva dreta, la seva serventa amb un sac obert i a la seva esquerra, la tenda d'Holofernes, rematada amb mitges llunes, que deixa entreveure un llit amb el cos decapitat. L'exterior de l'arca és pintat de blau agrisat amb flors blanques al mig i un ocell a cada banda. Al costat dret de l'arca hi ha un calaixet amb una tapa pintada amb un ram de flors vermelles i blanques sobre fons verd. Caixa de mariner procedent de la Casa Torras (del carrer d'Amunt) d'Arenys de Mar que s'usava per a transportar les mercaderies que s'exportaven a Amèrica i les que d'allí s'importaven.

Aquest tipus de caixes són freqüents a la Mediterrània als segles XVII i XVIII, a diversos museus catalans com el Museu Marítim de Barcelona, el de Palamós, Figueres i Mataró es conserven aquest tipus de mobiliari. Les caixes eren de roure o faig i pintades a l'oli, disposaven de nanses senziles de metall als costats. La tapadora s'unia amb bagues de ferro.

Últim quart del segle XVIII
Procedència