Rellotge domèstic català

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Ferro i llauto
Fosa i forja

Rellotge domèstic de paret del segle XVIII elaborat artesanalment a Arenys de Munt en ferro forjat, fosa de llautó i peltre. Pensat en un principi per anar en una caixa de fusta o encastat a la paret. Conserva les cadenes dels pesos i el pèndul. Pertany al taller Roca d'Arenys de Munt, es coneixen 26 rellotges d'aquest taller. Les firmes que hi apareixen són les de Feliu Roca i Catà (1720-1792) i Francesc Roca i Tolrà (1748-1807), membres d'una família de rellotgers que abastà cinc generacions. El rellotge porta la inscripció Cataluña Arenys en una placa rodona en la part superior.

El sistema de funcionament d'aquest rellotge es basa en l'escapament català, un sistema de roda de dents rectes. El seu nom deriva de la localització d'aquest sistema únicament a Catalunya. L'escapament català el trobrem tant en els rellotges de campanar com en els domèstics. De fet els rellotges domèstics són la reducció dels rellotges de campanar. Una de les seves característiques eren la seva fortalesa però també era una maquinària força inexacta.

primera meitat del segle XIX
Procedència