Rellotge domèstic català

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Ferró, llautó, peltre
Fosa i forja

Rellotge domèstic de paret del segle XVIII elaborat artesanalment a Arenys de Munt en ferro forjat, fosa de llautó i peltre. L'esfera és de tipus anglès, de planxa de ferro quadrada amb un petit frontis de punt rodó, té els números romans i porta marcats els quarts. Pensat en un principi per anar en una caixa de fusta o encastat a la paret. No conserva el joc de campanes. Porta la inscripció Any 1775 Catalunya Arenys Francn Roca. Fabricat al Taller Roca d'Arenys de Munt del qual es coneixen 33 rellotges, aquest és un dels rellotges més antics dels que es conserven d'aquest taller. Aquest rellotge domèstic té el disc de les hores de peltre i té gravades les hores en xifres romanes i les divisions dels quarts, té només una sola busca que serveix tant per assenyalar les hores com els minuts. No conserva el joc de campanes, ni les cordes, ni el pèndol.

A sobre l’esfera de les hores, en un frontó arrodonit, hi ha clavat un disc on es pot llegir “any 1775 / Catalunya / Arenys / Franch. Roca”. La part ornamental a les quatre cantonades de l’esfera de les hores i als dos costats del cercle del frontó està feta a base de peces de llautó amb decoració vegetal i a més, les quatre peces que envolten l’esfera de les hores, tenen quatre cares, una a cadascuna de les cantonades. I les dues peces del costat del frontó presenten també dues cares, però en aquest cas de perfil. Aquestes peces són idèntiques a les d’altres rellotges fets, durant la mateixa època, en el mateix taller. I també tenen una decoració idèntica als de la família Roca alguns altres rellotges fets en altres tallers, com per exemple a Centelles, Igualada, Moià o Barcelona, fet que ens fa pensar que aquestes peces decoratives no es feien en el mateix taller sinó que es compraven i després es col·locaven als rellotges. Arenys de Mar. 2002 Aquest rellotge el va pagar Joaquim Arquer Cladellas a un antiquari de Barcelona i el va donar al Museu Municipal d’Arenys de Mar. És el més antic dels rellotges conservats elaborats per la nissaga dels Roca juntament amb un altre exemplar, també del 1775, conservat a la Col·lecció Pàmies de Reus, i com ja he dit és el més antic dels quatre que té el Museu d’Arenys de Mar.

Procedència
Arenys de Munt