Mare de Déu del Carme

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Fusta i guix
Tallat

Mare de Deu del Carme amb nen Jesús amb el cos, cames, mans i cap de fusta pintada. Ambdós figures porten un vestit de vellut marró amb un brodat de fil d'or i lluentons. La Verge porta una capa de seda blanca. Les vores dels vestits i la capa són de punta metàl·lica (fil d'or). Els punys i el coll són de punta mecànica i la Verge es cobreix amb una mantellina blanca de fons de tul. A la mà dreta sotenen un escapulari amb l'emblema del nen Jesús i de Maria. La Verge porta una corona amb 11 estrelles i dos àngels agenollats i encarats.

La festa de la Verge del Carme es celebra cada any el 16 de juliol i és la patrona dels navegants. L'origen d'aquesta festivitat es basa en una llegneda segos la qual la Verge va salvar un vaixell anglès enmig d'una gran tempesta. Els mariners enmig del pànic van demanar ser salvats i van llençar un escapulari de l'ordre Carmelita al mar. La tempesta es va aturar immediatament. L'extensió d'aquesta lleganda va consolidar el patronatge de la Mare de Déu del Carme entre els navegants. A partir del segle XVIII entre els mariners la Mare de Déu del Carme va ser anomenada Stella Maris i la seva devoció va anar substituint la de Sant Elm que era tradicionalment el patró dels mariners de Catalunya.

En moltes localitats de Catalunya i Espanya es realitza cada 16 de juliol una processó de barques, amb la imatge de la Mare de Déu del Carme col·locada dalt d'un vaixell i que surt a la mar acompanyat per altres vaixells.

últim quart del segle XIX
En exposició