Rosa dels vents

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Fusta
Tallada, pintada

Rosa dels vents o rosa nàutica, objecte octogonal, de fusta, amb una cara decorada. Dues estrelles es superposen, amb una circumferència exterior i unes interiors pintades de colors verd, vermell i marron i resseguides en negre.

"La rosa dels vents és un cercle que té marcats els 32 rumbs de procedència del vent en què convencionalment es divideix la circumferència de l'horitzó. Per a denominar un cert vent, o bé es parla del sector geogràfic concret des d'on bufa, o bé se li dóna un nom propi. A Catalunya existeixen molts noms per a designar els vents, depenent tant de l'àmbit geogràfic com de les situacions metereològiques concretes.

En les cartes e navegació, on també es coneix com a Rosa nàutica, es representa per 32 rombes units per un extrem i l'altre assenyalant el rumb sobre el cercle de l'horitzó. Sobre aquest se situa la flor de lis amb què s'acostuma a representar el nord, que es documenta des del segle XVI; la flor de lis va evolucionar a partir de la T que es feia servir per marcar la procedència de la tramuntana. De la mateixa manera, l'est se solia marcar amb la L de llevant, o bé amb un creu que indicava la direcció on es troba Jerusalem." (font viquipedia, https://ca.wikipedia.org/wiki/Rosa_dels_vents).

primera meitat segle XIX
en exposició