Europa, bressol de les puntes al coixí

La punta és un element característic de la moda i l’economia europea, és una artesania que neix i es desenvolupa en aquest continent, tot i que cada regió produïa unes puntes fetes amb diferents tècniques i estils. Des de Portugal fins a Rússia i des de Malta fins Finlàndia, tots els països europeus han fet puntes.

Al segle XVI van ser Itàlia, concretament Venècia, i Flandes els territoris que van destacar per la producció de puntes i que la desenvolupen en dues tècniques diferents: l’agulla a Venècia i el boixet a Flandes, tot i que alguns autors consideren que les primeres puntes realitzades amb boixets són les puntes de Milà i Gènova.

Els orígens llegendaris de la punta s’expliquen en els dos països de manera diferent, en el cas italià la història ens parla d’un mariner que va portar a la seva promesa una branca de corall, la puntaire va voler imitar les formes del corall i va obtenir el guipur. En el cas belga, la història té components religiosos i parla d’una noia que ha d’atendre a la seva mare malalta i demana l’ajut de la Verge, un dia que es trobava al camp descansant va veure com uns núvols dels quals penjaven uns fils entrellaçats es dipositaven al seu davantal formant uns dibuixos que ella va poder reproduir.

Dos països europeus destaquen per la qualitat i la varietat de puntes que es realitzen: França i Bèlgica. En el cas de França destaquen les blondes que són originàries de Normandia, les puntes de Le Puy, el Chantilly i amb agulla les puntes d’Alençon i Argentan. El mateix Napoleó el dia de la seva coronació va lluir un coll de punta d’Alençon. A Bèlgica es realitzaven puntes de del segle XVI, especialment valorades eren les puntes de gasa belga que es realitzaven amb agulla o la punta de Duquessa feta amb boixet.

En el cas de la península Ibèrica, las principals zones dedicades a les puntes són Galícia, la ciuat d’Almagro, i Catalunya, on les puntes es fan per influència dels treballs que es realitzaven a França.

A la sala 7 del museu trobareu diferents tipologies de puntes, realitzades amb agulla, amb boixet, amb fils metàl·lics per a les figures religioses, puntes de França, Bèlgica, Gran Bretanya…