INFORMACIÓN EN CATALÁN

FeS2
Forma
massiva

Exemplar de pirita amb un gran desenvolupament cristalí en diferents maclas. Aquest exemplar de pirita té un intens color daurat. La pirita és un mineral del grup dels sulfurs i es troba en la majoria de roques igníes, en pegmatita i en filons hidrotermals. Per oxidació es descomposa en sulfats i òxid de ferro, per això és utilitzada en la producció d'àcid sulfúric i de sulfats de ferro. D'allà (de la pirita) se'n extreu el ferro, que és bon conductor de la calor i l'electricitat,per tant, es pot dir que la pirita és conductora de l'electricitat i la calor. La pirita és un dels minerals més importants del món en quant a magnetisme. El seu nom deriva del grec pyros que significa "foc" ja que era utilitzada per obtenir una espurna, quan es colpejava amb pedrenyal, amb la qual cosa es pot obtenir foc.
Aquesta pirita procedeix de la població minera de El Centenillo que va ser fundada l'any 1867 per a la seva expotació per una companyia inglesa i van crear l'empresa “Sociedad Especial Minera Riogrande”, que l'any 1886 es va convertir en “Centenillo Silver Lead Mines Company Limited”, l'any 1921 pasa a dirse “Minas del Centenillo, S. A., amb capital espanyol. L'any 1964 les mines es van clausurar després de 100 anys d'explotació.

Procedència
Baños de la Encina