curs d'iniciació al ret fi

Curs d'iniciació al ret fi

dilluns, 2 setembre 2024 fins a divendres, 6 setembre 2024
De dilluns a divendres de 16 a 20h
Museu Marès de la Punta
carrer de l’Església, 43
Ajuntament d'Arenys de Mar, Museu d'Arenys de Mar i Associació de Puntaires Flor d'Alba d'Arenys de Mar

El ret fi o punta d’Arenys és una punta de coixí documentada, des de finals del segle XVIII. Per tècnica, i en alguns casos per estètica, presenta moltes similituds amb altres puntes de coixí europees amb fons de tul, com ara les de Lille, el Tønder, el Vvlenciennes i el Pottekauten holandès. La  zona geogràfica on tradicionalment es va confeccionar era entre Premià de Mar i Sant Feliu de Guíxols (la costa nord de Barcelona), però van ser els dos Arenys –el de Mar i el de Munt– els que sobresortiren no només en la seva producció sinó també en el seu comerç i exportació. Pel que fa al terme ret fi, podria haver sorgit de les mateixes puntaires: vindria de la derivació del patró de ret fina, en referència a la finor del tul característic d’aquesta tècnica. El ret fi tradicional presenta uns punts determinats que el fan fàcilment identificable. Els principals son un fons de tul de gràfic hexagonal (1), els motius decoratius fets amb punt sencer (2), perfilats tots amb un fil més gruixut anomenat torçal (3) i el punt de filigrana (4).

Curs d’iniciació al ret fi o punta d’Arenys amb l’elaboració d’una mostra amb els punts bàsics de la tècnica. Curs de caràcter pràctic en el que s'elaborarà d’una mostra amb els punts bàsics de la tècnica a càrrec d'Ona Curto Graupera, de l'Associació de Puntaires Flor d'Alba d'Arenys de Mar. En el curs es realitzaran sessions d’iniciació a la història i les característiques estilístiques del ret fi amb visites als magatzems del Museu per reconèixer i identificar peces d’aquesta tècnica. El curs s’impartirà en català, castellà, angles i francès.

Per més informació i inscripcions cal trucar al 937924444 o enviant un correu a talaverahd@arenysdemar.cat