Les puntes de la Capella de Sant Jordi. El cant del cigne d'una indústria artística catalana

divendres, 27 abril 2012 fins a diumenge, 9 desembre 2012
Espai
Museu Marès de la Punta
Entitats organitzadores
Museu d'Arenys de Mar, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona.

Josep M. Milà i Camps, polític i financer català nomenat president de la Diputació de Barcelona durant la Dictadura de Primo de Rivera s’encarrega (1925-1930) de les reformes del Palau de la Generalitat i la Casa dels Canonges. Entre les intervencions que va realitzar es troba l’encàrrec de les peces per a l’aixovar eclesiàstic de la Capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat que Milà i Camps va encarregar a la Casa Castells d’Arenys de Mar, una de les principals empreses de punta artesana reconeguda pels treballs que havia realitzat l’any 1906 per al casament dels reis Alfons XIII i Victoria Eugenia i responsable juntament amb la Casa Fiter de la realització d’una alba per al Papa Lleó XIII.

Entre els anys 1927-1929 la Casa Castells s'encarregarà de la realització d'aquestes tres peces des del disseny de les peces, un complex procés de treball on van intervenir dissenyadors, picadors, puntaires i cosidores. Marià Castells i Simón va ser el dissenyador de les tres peces, va presentar tres projectes i finalment Milà i Camps va seleccionar el model més clàssic que va servir per realitzar les tovalles i l'alba. Per al roquet, realitzat més tard, es va realitzar un nou disseny.

Amb motiu de la 25a. Diada de la Puntaire, el Museu d'Arenys de Mar inaugurarà una exposició dedicada a aquestes tres peces, però on també es podran contemplar els dissenys originals, els patrons utilitzats i fotografies que mostren el procés de realització. Exposició comissariada per Joan Miquel Llodrà.