Sant Roc! Aigua, festa, tradició

Publicació d'exposicions: Sant Roc! Aigua, festa, tradició

La Festa de Sant Roc és una de les celebraciones més arrelades del calendari festiu arenyenc amb trets singulars que la converteixen en una festa de referència en el context comarcal i nacional. En aquesta publicació amb articles de persones vinculades a la cultura popular, l'antropologia, la música... analitzarem la festa, el seu arrelament, la seva importància.

El llibre vol ampliar els continguts de l’exposició i d’aquesta forma preservar-ne i ampliar els coneixements. Des de diferents disciplines aprofundim per coneixer millor un patrimoni com és la Festa de Sant Roc. Xavier Cordomí, expert en la cultura popular catalana analitza la globalització de la figura de Sant Roc, un sant que es venerat en diferents punts d’Europa i Amèrica. La visió antropològica de la Festa ens la donen la Laia Prats i Robert Perea, ella l’ha viscut en primera persona com a macipa i com antropòloga juntament amb en Robert ens explica com els arenyencs i arenyenques han adaptat la festa als canvis i l’han convertit en un esdeveniment amb un fort arrelament popular. La música i els sons de Sant Roc són els protagonistes de l’article del musicòleg Ferran Aguiló: els goigos, els musics que acompanyen als macips i macipes i els sons característics dels picarols i els crits dels macips i macipes que sonoritzen el dia de Sant Roc. Montserrat Garrich ens parla de la història de la indumentària dels macips i macipes i ens explica com dos colors: blanc i vermell protagonitzen el vestit. El darrer article és de BAR – Associació Cultural d’Arenys de Mar, en Bernat Salbanyà, la Roser Maresme i l’Aitor Sampere ens parlen de l’objecte protagonista de la Festa: l’almorratxa, aquest petit recipient de vidre amb el que macips i macipes ens ruixen a tots.