L'Escola. Llum de Llibertat

Arenys de Mar
Entitats organitzadores
Ajuntament d'Arenys de Mar, Museu d'Arenys de Mar, Diputació de Barcelona

L'Escola, llum de llibertat. L’educació durant la Segona República és un projecte de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona amb 17 exposicions presencials repartides a diferents municipis de gener a desembre de 2023. Aquesta proposta repartida en el territori de Memòria en Xarxa és una aportació més a la recuperació de la memòria històrica que vol destacar la importància dels museus com a dipositaris d’un llegat històric que ens és comú.

Aquesta exposició té com eix la reforma de l’ensenyament que va realitzar el nou govern de la República. L’objectiu era la creació d’una escola pública, unificada, laica, obligatòria, mixta, fonamentada en els valors de la solidaritat. Un estat autènticament democràtic necessitava un poble instruït. L’Estatut de 1932 reconeixia a la Generalitat el dret de crear les seves escoles finançades amb els seus propis recursos i es va concebre un pla d’ensenyament que es pot considerar un dels més progressistes i innovadors de l’època. El 27 de juliol de 1936 es va crear el Comitè de l’Escola Nova Unificada (CENU), que havia de garantir que tothom, home o dona, pogués arribar a cursar el nivell màxim d’estudis en funció únicament de la seva capacitat.

Per a fer-ho possible es va dignificar la figura del mestre, amb una bona formació i retribució. També es va projectar la creació de milers d’escoles per donar resposta a un dèficit històric, encara que moltes no es van arribar a fer mai, tant pels problemes de pressupost com per culpa de la guerra. Tot i això, la tasca d’escolarització i alfabetització va ser ingent. La derrota de la República va acabar amb tot aquest ambiciós projecte de formació d’una ciutadania lliure. El franquisme eliminarà el conjunt d’aquesta obra educativa i imposarà els principis del nacionalcatolicisme.

A Arenys de Mar l'exposició estarà dedicada al Pavelló Sert, va ser una obra ideada l’any 1935 per a ús docent i inaugurada el novembre de 1937. L’edifici està situat al costat de l’edifici Xifré construït per l’indià l’any 1849. L’any 1935, la Generalitat de Catalunya va cedir l’edifici Xifré a l’obra benèfica del Segell Pro-Infància que el va destinar a preventori antituberculós. L’escola dissenyada per Sert havia de permetre impartir classes als nens i nenes que romanien durant llargues temporades ingressats a l’hospital.