Brusa

Categoria de puntes i teixits
cotó
boixets, guipur, a mà

Brusa de dona de color blanc, mitja màniga i cordada pel davant amb 8 botons i que porta una banda de teixit blanc en la part inferior probablement per posar dins la faldilla. La brusa està formada per entredosos de torxón amb motius ovals i tires en diagonal. L'escot i les mànigues estan rematades per un volant de guipur. La confecció de la brusa és de Rosa Artigas, del Taller Artigas d'Arenys de Mar. La forma ja apunta als canvis de la moda que es produiran durant el període d'entreguerres quan la silueta femenina abandona definitivament la figura encorsetada. Trobareu més informació d'aquesta i altres peces a https://www.museudelamoda.cat/ca/prenda/1910-1919/dona/brusa/brusa-blanc.... Fotos Museu Virtual de la Moda de Catalunya.

La Casa Artigas inicia el negoci l’any 1887 amb Rosa Muñoz i Fontrodona de Caldes d’Estrac, nascuda l’any 1847. L’any 1887 apareix donada d’alta com a encajera con tienda als fulls de la Contribució Industrial d’Arenys de Mar. L’any 1917 passa al seu fill Jaume Artigas i després a la vídua d’aquest, Mercè Riera. Els darrers van ser Rosa i Josep Artigas i Riera que van mantenir el negoci fins l’any 1962. Els llibres de comptes de la Casa Artigas, com es coneixia popularment, conservats a l’Arxiu Municipal Fidel Fita d’Arenys de Mar mostren com van treballar per a cases de tota Catalunya: Malgrat, Sabadell, Blanes, Torroella de Montgrí, Portbou i evidentment Barcelona, però també trobem referències de vendes a Bilbao. Als anys 20, la Casa Artigas ha estès el seu negoci i apareixen ciutats com Sant Sebastià, Madrid, Santa Cruz de Tenerife, l’Havana, San Francisco...

1910-1919
Lloc precís