Rajola de mostra

Classificació del Fons Josep Ma. Pons Guri
Argila
Per premuda, esmalt
Plafó de 9 rajoles de ceràmica amb representació de vaixells: 4 fragates, 2 xabecs i 2 galeres. És un treball de ceràmica realitzada per premuda i pintada a mà mitjançant la tècnica de la Majòlica (s. XIII-XVIII) La Majòlica és una ceràmica amb un acabat vidriós especial. La terracota és la base dels treballs de ceràmica i, en aquest cas, s'hi aplica un esmalt metàl·lic compost de sílice, cendres sòdiques calcinades, plom i estany. La paraula Majòlica vol dir Mallorca, illa que durant l'edat mitjana fou el centre d'exportació més important de la Mediterrània d'aquest tipus de ceràmica morisca. És el terme italià general usat per a definir el fang cuit vidriat amb l'estany, decorat amb òxids metàl·lics pintats sobre el vernís sense coure. La ceràmica majòlica va ser una troballa casual durant els intents de crear una porcellana similar a l'elaborada a la Xina amb caolí.

El xabec és un vaixell amb vela triangular que van utilitzar els pirates argelins en les seves incursions a les costes de la península del Mediterrani des del segle XV fin a mitjans del XVIII. La característica d'aquests vaixells que realtizaven incursions era la seva velocitat i l'armament. Per les seves característiques geogràfiques, la costa del Maresme, va ser molt atacada pels pirates que realitzaven incursions ràpides a la costa i prenien captius per a ser venuts com esclaus.

segona meitat del segle XVIII
Procedència