Carmen Tórtola Valencia, la ballarina d'estil lliure

Carmen Tórtola Valencia va néixer a Sevilla l’any 1882, de pare català i mare andalusa, i ja de molt petita es va traslladar a Londres. Els seus pares van emigrar a Mèxic, però ella es va quedar amb una família aristocràtica anglesa. A Londres, va començar la seva carrera com a ballarina l‘any 1908 i fins al final de la I Guerra Mundial va omplir teatres per tot Europa. L’any 1911 va actuar per primer cop a Madrid i de seguida es va trasladar a Barcelona.

Fins al 1930 els seus espectacles es van veure a diferents escenaris d’Europa i Amèrica. Va ser una ballarina reconeguda pels artistes i intel·lectuals de la seva època, però les seves danses d’inspiració exòtica no agradaven a tothom, perquè els cercles més conservadors les trobaven massa liberals.

Altiva, distant, enigmàtica, Carmen Tórtola Valencia va ser i continua sent un misteri, fascinant i impossible de conèixer. Durant els seus anys de glòria va omplir les notes de molts diaris, va arribar a ser la imatge publicitària dels perfums La Maja i els seus personatges van ser inspiració de diversos artistes com Zuloaga, Anglada Camarasa, Ismael Smith.

Des que es va retirar, a casa seva, a Sarrià, amb Àngels Magret-Vila, Tórtola Valencia es va dedicar a col·leccionar tot tipus d’objectes. En concret, la seva col·lecció de puntes sorprèn pels diferents origens i aplicacions. A més, no només les col·leccionava, sinó que algunes les portava dins i fora de l’escenari. Va ser una col·leccionista de gustos exquisits.

El seu fons d’obres d’art, vestits de dansa i documentació es conserva al Museu de les Arts Escèniques i es pot consultar a http://colleccions.cdmae.cat/. El Museu d’Arenys de
Mar conserva en dipòsit la seva col·lecció de puntes, propietat del Col·legi d’Art Major de la Seda de Barcelona.

A la sala 4 podeu trobar peces tant singulars com un gran ventall que utilitzava en les seves sessions fotogràfiques.

+info:

La seva fitxa a la Viquipèdia