Un gran retaule per a un gran poble

Ja al s. XVIII, Arenys de Mar és un dels pobles més importants de la costa catalana. I com a tal, li cal una església que reflecteixi la gran vida social, cultural i econòmica que hi ha. Per això, entre el 1706 i 1711, en plena Guerra de Successió, es construeix el retaule major de l’Església de Santa Maria. Aquest retaule és una de les joies del barroc català, l’autor del qual és Pau Costa, un reconegut escultor en aquells anys, nascut a Vic.

El retaule està dedicat a l'Assumpció de la Mare de Déu i va ser pagat pel poble en gairebé la seva totalitat. El van daurar amb fines làmines d'or i, després, els mestres barcelonins Erasme i Fèlix Viñals el van policromar. Si l’observem amb atenció, veurem que ens explica diversos passatges de la vida de Maria, i que està envoltat de sants i àngels. En un lloc important del retaule, hi trobem sant Zenon, que és el patró d’Arenys de Mar.

Anys abans, a Arenys de Munt, l’escultor Agustí Pujol havia fet el retaule de Sant Martí. Però malhauradament, el juliol de 1936, aquest retaule va ser destruït i només se’n conserven tres plafons, que s’exposen al Museu d’Arenys de Mar, i que presenten tres escenes de la vida d’aquest sant. Van ser fetes l’any 1690.

A la sala 3 del Museu d’Arenys hi podeu veure una fotografia d’aquest retaule, així com les peces que havien format part del retaule de l’església d’Arenys de Munt.

L'any 2014 un equip de restauradores van dur a terme tasques de neteja i conservació del retaule. Tot i que s'havien fet diverses intervencions al llarg dels anys, aquesta va ser la primera vegada que es va arribar a la policromia original. El retaule de l'Església de Santa Maria es pot visitar de dimarts a dissabte de 9h a 13h i de 16h a 20h i els diumenges de 9h a 13h.

Si us interessa aprofundir en un dels materials que fou necessari per aconseguir l'acabat del retaule d'Arenys de Mar podeu visitar la col·lecció de minerals del Museu i endinsar-vos en La recerca de l'or.