Projecte
Projecte de país de ventall dibuixat amb tinta blanca damunt cartolina negra. Disseny modernista amb dibuixos de flor i fulles de crisantems. En la part inferior del ventall la paraula crisantems.
"Aurora Gutiérrez Larraya va néixer a El Astillero (Santander) el darrer quart del segle XIX. Va arribar a Barcelona de ben petita. Aurora va assistir a l’Escola d’Institutrius on, entre altres assignatures dirigides a la inserció laboral de la dona, va aprendre les labors llavors típiques del seu gènere. Del 1895 al 1904, va estudiar a l’Escola de Dibuix per a nenes i adultes. Una de les assignatures que va cursar-hi fou Dibujo y Pintura aplicados á las labores de la mujer. A partir del curs 1903-1904 i fins al 1909, assistí a les classes de l'Escola Superior d’Arts i Indústries i Belles Arts de Barcelona –Llotja. Allí, Aurora va encaminar el seu currículum per tal d’aplicar-lo a la projecció de puntes al coixí i a l’agulla, brodats, estampats de teixits i altres tècniques. Gràcies a uns “projectes de puntes de mèrit excepcional i refinadíssim gust”, va guanyar una borsa de viatge de quatre mesos d’estada a Madrid. Allí, a principis de 1905, va realitzar una sèrie de treballs sobre les puntes que es conservaven al Museu Arqueològic Nacional.[1]
A més de l’ensenyament pràctic i teòric rebut, a Llotja Aurora va entrar en ple contacte amb l’esperit modern i renovador que llavors revifava tots els camps artístics. Era l’època del Modernisme. En aquest aspecte, de ben segur que hi van exercir molta influència els seus mestres, alguns reconeguts avui pel gran impuls que donaren a l’ensenyament de les arts decoratives i industrials: Joan Vacarisses, mestre de teoria de teixits i professor de dibuix i pintura aplicats a les labors de la dona, o Fèlix Mestres, professor de pintura decorativa, teixits, blondes i pirogravat. S’ha d’esmentar especialment el dibuixant i projectista tèxtil Francesc Tomàs i Estruch, un dels dissenyadors de puntes, brodats, estampats i tapissos de més renom al Principat a començaments del segle XIX. Cal suposar que Aurora també degué assistir a les lliçons impartides per Josep Pascó, dibuixant extraordinari. Per guanyar-se la vida, Aurora es va dedicar a formar noies de nombroses famílies benestants de Barcelona, ja fos en pintura i dibuix com en la pràctica de labors artístiques. D’altra banda, dissenyava i executava les peces que se li encarregaven particularment.[1]
Aurora Gutiérrez va participar en els centenars d'exposicions i fires d’indústries artístiques que des de les darreries del segle xix se celebraven arreu del país. Així, per exemple, el 1904 participava en el concurs organitzat pel Foment de les Arts Decoratives, amb uns projectes per a puntes; la primavera del1906 a l’Exposició de Belles Arts i el 1907 a la V Exposició Internacional de Belles Arts i Indústries Artístiques, celebrada també a Barcelona. L’any 1909, Aurora marxava a Madrid per ampliar els seus estudis d’art. A la capital espanyola, donà classes de treballs artístics al col·legi del Sagrat Cor. Tanmateix, continuà presentant-se amb èxit a concursos, mostres d’art i exposicions de Belles Arts. Va ser guardonada, per exemple, a l'Exposició d'Arts Decoratives del finals de 1911 o començaments de 1912. D'altra banda, el març de 1915 participava en el Saló d’Art Modern, i l’abril de 1918 en l’exposició del Salón del Ateneo.
Aurora es va submergir de ple en la vida intel·lectual i artística de Madrid. El 1920 es fundava l’Asociación de Dibujantes de Madrid, de la qual Aurora formava part. Aquell mateix any, l’artista-puntaire moria, qui sap si en el moment més àlgid de la seva carrera. Exercia aleshores com a professora de l'"Escuela del Hogar y Profesionalidad de la Mujer". Abans, però, havia treballat com a mestra en el Museo de Artes Industriales –després reconvertit en el Museo de Artes Decorativas". FONT: https://ca.wikipedia.org/