Ventall

23 x 44 cm
Categoria de puntes i teixits
gasa, fusta
pintat, calat

Ventall probablement d’estil alfonsí amb el país amb dues franges, de paper i de gasa. La franja superior de paper està pintat amb la representació de dues figures: un home i una dona vestits a l’estil de finals del XVIII en un paisatge que sembla una granja, entre les figures poms i garlandes de flors. La franja amb teixit gasa està pintada amb flors en garlandes, en el centre i a les dues cantonades uns instruments musicals. A tot el pais hi ha incrustacions de lluentons. El barnillatge és de fusta d'olivera trepada amb sanefa circular pintada de daurat i sanefa floral pintada en blanc i daurat.

El ventall ha estat un complement imprescindible per a les dones principalment de classes benestants. A Europa el seu us es va generalitzar a partir del segle XVI, però pren especial protagonisme a partir del segle XVIII fins el primer quart del segle XX. Es tracta d’un objecte amb un fort valor simbòlic que s’ha mantingut fins l'actualitat a pesar que el seu ús s’ha restringit considerablement. El ventall en el segle XIX va esdevenir un complement imprescindible de les dones d’una classe social emergent: la burgesia que reclamava nous models. En aquest període, a Espanya, apareixen tallers, especialment a València, en els que treballen diversos artesans especialitzats, uns en el treball del barnillatge, altres encarregats de realitzar les escenes del país del ventall o puntaires i brodadores que realitzaven els teixits… Els ventalls de mitjans del segle XIX, els denominats ventalls isabelins, es caracteritzen per les representacions historicistes que omplen els països d’escenes d’inspiració clàssica o galants que recorden els gustos del segle XVIII. En aquesta època el barnillatge pren una gran importància i es fa cada cop més carregat amb la utilització de materials nobles com l’os o l'ivori, les pales tenen formes arrodonides i estan molt decorades. Una de les tècniques de decoració més utilitzades va ser el “piqué” la incrustació de petits elements de metall en el barnillatge. En el període posterior, l’alfonsí, els ventalls presenten escenes més simples amb figures femenines amb túniques lleugeres, elements florals i simbòlics, com a materials s’utilitzen robes com la gasa. Per al barnillatges també s’utilitzen materials com l’ivori, l’os o la fusta.

En aquest enllaç podeu descarregar-vos més informació sobre els ventalls que són la nostra peça del mes.

1875-1900
magatzem