Disseny

44,5 x 26 cm
Categoria de puntes i teixits
paper
dibuixat i picat

Plantilla per a mocador probablement per a ser realitzat en la tècnica de ret fi o punta d'Arenys, dins uns escut ovalats hi ha inserides un conjunt de petites flors amb uan fulles en sentit diagonal. Al voltant vores amb petites flors i fulles. És la matriu d'un mocador que es conserva el museu amb el núm. 12168 i també hi ha un mocador amb el mateix disseny al Museo Lázaro Galdiano que tiene el número de registre 04425.

Aquesta matriu va ser realitzada per la Casa Castells d'Arenys de Mar. Aquesta empresa de puntes artesanes va ser fundada per l'arenyenca Anna Ma. Simón i el mataroní Marià Castells i Diumeró l'any 1862, la documentació mostra com l'experiència en el negoci de les puntes artesanes la tenia Anna Ma. Simón que procedia d'una familia dedicada tradicionalment al disseny de puntes. L'empresa va desenvolupar nous dissenys i va convertir-se en una empresa de prestigi a tota Espanya realitzant grans encàrrecs i comercialitzant els seus productes per tota Espanya. La segona generació formada pels fills de Marià i Anna Ma, Joaquim i Marià Castells van protagonitzar el moment algid de l'empresa amb un repertori estètic renovat amb els dissenys modernistes de Marià Castells, l'empresa es va mantenir activa fins a la Guerra Civil. A l'acabar la Guerra, Joaquim i la seva filla Dolors Castells Guri van reemprendre el negoci que va continuar Dolors Castells fins al seu tancament l'any 1963.

El ret fi català o punta d'Arenys és una punta realitzada amb boixets de color blanc, característica de la costa nord de Barcelona realizada amb cotó i fons de tul. El ret fi neix arran de la importància que té la punta el segle xviii i per la necessitat de trobar un substitut a la blonda, realitzada en seda, i que no era adequada per a un ús quotidià. El ret fi es realitza sempre en lli o cotó, fet que li dona una gran resistència i a la vegada un efecte lleuger i fi. Permet igualment una bugada més freqüent. Per aquest motiu les seves aplicacions més importants les trobem en les peces eclesiàstiques com albes, tovalloles de combregar i estovalles d'altar. Tanmateix, també hi ha peces de ret fi en mantellines, jocs de llit, llenceria femenina i mocadors de núvia.

Aquestes peces han estat digitalitzades i documentades amb el suport de la Generalitat de Catalunya.

Procedència
Arenys de Mar