Carmen Tórtola Valencia, la ballarina d'estil lliure

Canet de Mar
Entitats organitzadores
Ajuntament de Canet de Mar

L’any 1911, Carmen Tórtola Valencia va actuar per primera vegada a Espanya al Teatre Romea de Madrid. Nascuda l’any 1882 a Sevilla, a la seva infantesa la família es va traslladar al Regne Unit on va ser educada per una familia anglesa quan els seus pares van marxar a Mèxic. L’any 1908 va iniciar la seva carrera com a ballarina a Londres amb el nom de la Bella Tórtola, des de 1908 i fins 1930 va actuar a diversos escenaris d’Europa i Amèrica. Les seves actuacions a Espanya eran aclamades per la majoria dels intel·lectuals i artistes entusiasmats per l’originalitat de les seves propostes de dansa lliure. L’any 1930 va abandonar els escenaris i va viure fins la seva mort, l’any 1955, a la seva casa del barri de Sarrià de Barcelona amb la seva parella Angels Magret-Vila dedicada a col·leccionar tot tipus d’objectes: puntes de coixí, escultura, joies...

La Fira Modernista de Canet de Mar es dedica aquest any a la dansa i l'exposició de la Sala Cultural Ramon de Capmany estarà protagonitzada per aquesta ballarina que va revolucionar la dansa a Espanya a principis del segle XX recolzada pels Intel·lectuals catalans i espanyols. En aquesta exposició es podrán contemplar objectes de les col·leccions de Carmen Tórtola Valencia que es conserven al MAE, Institut del Teatre de Barcelona i peces de puntes de coixí, propietat del Col·legi de l'Art Major de la Seda de Barcelona dipositades al Museu d'Arenys de Mar.