Vestits per a l’ocasió

Museu Marès de la Punta
Entitats organitzadores
Ajuntament d'Arenys de Mar, Museu d'Arenys de Mar

Des del 24 de gener i fins el 18 de desembre de 2016 a la sala d'exposicions temporals del Museu d'Arenys de Mar podreu contemplar l'exposició Vestis per a l'ocasió. Vestim de manera especial per als moments solemnes, vestim per a l’ocasió. La humanitat ha creat uns ritus per als moments excepcionals del cicle vital: el naixement, el pas a l’edat adulta, la creació d’una nova família i la mort. Però també tenim una indumentària concreta ja sigui per identificar-nos professionalment, com ara els uniformes, o per a les cerimònies de caràcter extraordinari. La indumentària i l’aixovar que acompanya aquestes ocasions especials són una forma de comunicació. Totes les societats escenifiquen els canvis de l’estatus d’un individu a través dels ritus de pas. A la nostra societat, aquests ritus han estat tradicionalment vinculats a la religió catòlica. El bateig celebra una nova vida i la incorporació d’un nou membre a la comunitat; la comunió marca el pas de la infantesa a l’edat d’un major coneixement; el casament, el canvi a un nou estatus i una nova família; i finalment, el funeral és l’acomiadament d’un membre de la comunitat. Els ritus de pas no únicament serveixen per fer públics els canvis vitals sinó perquè es produeixi un reconeixement per part de la comunitat. Entre les peces més destacades que es podran contemplar en aquesta exposició es troba un vestit de núvia dels anys 20 del segle passat cedit per Col·lecció Viñas-L'Arca, una excepcional mantellina de núvia de pagès que va portar Ramona Puigdollers en el seu casament a Vic l'any 1855 o un vestit de bateig de dol de 1850.