PUBLICACIÓ D'EXPOSICIONS: Al punt de sal

La sal comuna (químicament NaCl) és una substància d’origen natural que ha esdevingut un dels pilars fonamentals en l’evolució de les societats humanes per la seva capacitat de conservar els aliments i la importància en la nostra salut. Forma cristalls cúbics i incolors del mineral que anomenem halita però també té una gran capacitat de dissolució i és un dels principals components de l’aigua dels mars i oceans de la Terra. La sal ha format paisatges tant característics com la muntanya de sal de Cardona, un diapir únic a Europa o el Mar Mort, a l’Orient Mitjà. Ha estat en l'origen d'imperis com el venecià i de moviments reivindicatius com "la Marxa de la Sal" de Mahatma Gandhi l'any 1930. L’extracció de sal, a través de la mineria o les salines genera encara avui en dia una important activitat econòmica vinculada a les diverses aplicacions: la gastronomia, la ramaderia, l’agricultura, el desglaç de les carreteres, la fabricació de bateries...

Aquesta publicació conté tres articles que amplíen els continguts de l'exposició Al punt de sal que es va poder veure al Museu d'Arenys de Mar del 29 de gener al 23 de desembre de 2017 realizats per diversos experts en el tema: Una geología molt salada: els paisatges i minerals salins, Marc Campeny, Conservador de mineralogia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona Professor del Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada de la Universitat de Barcelona; La salaó de peix a L'Escala, des del segle I dC fins a l'actualitat, Lurdes Boix i Mariona Font, Directora i tècnica del Museu de l’Anxova i la Sal de l’Escala i La mineria del Bages: importància de la sal en la vida de la comarca, Pura Alfonso, Directora del Museu de Geologia Valentí Masachs, Universitat Politècnica de Catalunya.