Arenys i el mar, inseparables

Si parlem d’Arenys de Mar, hem de parlar del mar i de la relació que arenyencs i arenyenques hi han mantingut al llarg dels segles. Ja hem vist que, de fet, Arenys de Mar existeix per la necessitat d’alguns habitants d’Arenys de Munt de viure prop del mar.

A més de la pesca, la navegació per al transport de mercaderies va ser molt important durant els segles XVIII i XIX. El port d’Arenys va ser l’únic que existía al país a la costa nord de Barcelona durant molts anys. Ja des del s. XVI, era important la construcció d’embarcacions i la navegació per a la vida social i econòmica d’Arenys de Mar. Però va ser a partir del s. XVIII que Arenys de Mar esdevé un referent a tot el país. El 1778, Carles III va obrir la possibilitat que Catalunya pogués comerciar directament amb les colònies americanes i els arenyencs no van deixar perdre aquesta oportunitat.

En aquells moments, a Arenys de Mar hi havia cinc drassanes i durant un segle sencer va ser el centre més important de la costa en construcció de vaixells de gran tonatge. Hi ha nissagues arenyenques de constructors navals, entre les quals destaca la dels Caldes, al segle XIX. Així mateix, nombrosos mariners i patrons arenyencs es llancen a les grans rutes oceàniques. Els vaixells arenyencs viatgen a les mars del nord d'Europa, al Carib, a les Antilles, a l'estuari del Plata... Transporten aiguardent, suro, fusta, terrissa, sangoneres, etc. I alguns, també, es dediquen al tràfic d'esclaus que recullen a les costes del Golf de Guinea.

Pesca, construcció de vaixells, comerç amb tot el món... Però Arenys de Mar també va ser referent a l’hora d'instruir tècnicament oficials i capitans. El vilatà Josep Baralt i Torres va fundar, el 1779, l'Estudi de Pilots, que es va convertir en l'escola nàutica més prestigiosa de Catalunya. I, justament, aquesta escola nàutica, va començar a l’edifici que avui acull la col·lecció de minerals que podeu visitar al Museu de Minerologia.

Fruit d’aquesta relació amb el mar, també van ser molts els vilatans que es van establir a Amèrica i alguns van arribar a deixar-hi empremtes remarcables. Cal destacar Josep Xifré i Casas que, amb els seus negocis a Cuba i als Estats Units, va fer una immensa fortuna. I Jaume Partagàs, creador de la Real Fábrica de Tabacos Partagás a L'Havana.

Ja al s. XX, Arenys de Mar es va convertir en una vila amb un dels ports més importants del litoral català, construït entre el 1922 i 1961. A partir d’aquest moment, les embarcacions poden arrecerar-se en cas de temporal i això ha fet que la pesca s’hagi convertit en una de les principals fonts econòmiques d’Arenys de Mar.

Us convidem a endinsar-vos en aquesta relació amb la lectura de l'opuscle Arenys de Mar, una llarga relació amb el mar, un petit treball sobre el fons de nàutica que conserva el Museu d'Arenys de Mar: una interessant col·lecció d'exvots i caixes de mariner, un conjunt d'eines de mestre d'aixa i instrumental de navegació del segle XIX.

A la sala 3 del Museu d’Arenys podeu observar estris de navegació, caixes de mariner i molts altres objectes de l’època en què Arenys de Mar era un referent de la navegació a ultramar. Si visiteu el Museu de Minerologia, recordeu que fou en aquella casa que Josep Baralt va començar l’Escola de Pilots.