L'empremta d'Enric Granados. Entre el drama i el mite. Una nova coincidència insòlita

divendres, 2 setembre 2016 fins a dimarts, 11 octubre 2016
Espai
Museu Marès de la Punta
Entitats organitzadores
Diputació de Barcelona, Museu d'Art de Cerdanyola del Vallès, Fundació Palau, Museu Abelló, Museu d'Art de Sabadell

Coincidències Insòlites és una activitat de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, articulada a l’entorn de les col·leccions dels museus, en què es posen en diàleg peces dels seus fons amb una relació simbòlica, estètica o conceptual donant a conèixer un llegat cultural comú. En el marc d’aquesta activitat i coincidint amb el centenari de la mort d’Enric Granados, diversos museus presenten L’empremta d’Enric Granados. Entre el drama i el mite, una petita mostra sobre la seva figura. El 24 de març de 1916 moria Enric Granados, ofegat al Canal de la Mànega en ser torpedinat el vaixell amb què tornava d’estrenar Goyescas a Nova York. El músic havia passat per Londres i allà s’embarcaria al Sussex. La notícia de la seva mort, esdevinguda en el moment de major èxit internacional, va colpir la societat catalana de l’època. Els diaris en van fer un gran ressò, nombroses poblacions li van dedicar un carrer o una plaça i es van fer diversos actes de reconeixement. La figura del compositor lleidatà té una destacada presència a les col·leccions dels museus de la Xarxa de Museus de la Diputació de Barcelona. A partir d’aquests fons es planteja un breu recorregut que aborda la seva figura i l’impacte de la seva mort, la font d’inspiració i la connexió amb Goya i finalment, el seu cercle d’amistats. La mostra, que va ser inaugurada el 14 de maig al Museu d’Art de Cerdanyola i que aquest estiu ha estat instal·lada a la Fundació Palau, es podrà veure al Museu d’Arenys de Mar fins l’11 d’octubre i després continuarà la seva itinerància als Museu d’Art de Sabadell i Museu Abelló. El Museu d'Arenys de Mar ha participat en aquest projecte amb un ventall de la col·lecció de la ballarina Carmen Tórtola Valencia, una de les persones que formava part del cercle d'Enric Granados tal com s'explicava en aquesta coincidencia. El músic li va dedicar la composició Danza Gitana que ella va interpretar. Carmen Tórtola Valencia va ser una de les ballarines més populars del període d'entreguerres a Espanya, educada a Londres i coneguda als escenaris europeus, la Tórtola estava vinculada a la intel·lectualitat i els grans artistes del seu temps com Enric Granados, Valle-Inclán, Ismael Smith, Penagos, Anglada Camarasa, Zuloaga...