Durant aquestes dates de Nadal, al vestíbul del Museu Marès de la Punta, c. de l'Església 43, podeu contemplar un magnífic pessebre, obra d'un dels grans artesans catalans del segle XX, Manel Muns (1900-1995) que va ser l'artista més destacat de la coneguda nissaga Muns formada pel seu pare Vicenç Muns (1881-1970) i el fill de Manel, Andreu Muns (1939-2004). Manel Muns i Ferreres va aprendre l’ofici a l’Escola de Belles Arts de Barcelona i l’any 1919, s’inicià a modelar fang al taller del mestre escultor Martí Castells i Martí. És el principal representant de la nissaga Muns, l’únic amb ofici de mestre figuraire artesà i escultor, va instal·lar el seu taller al barri de Sants de Barcelona, al carrer Vallespir. El seu fill Andreu seguí la tradició com a mestre figurista artesà en el mateix taller-vivenda. Manel Muns pertany a l'anomenada escola de Talarn o historicista i fou el verdader iniciador de figures de pessebre que intentaven ser realistes al representar les figures del pessebre amb trets hebreus o palestins i sobretot en l'estudi de la indumentària a diferència d'altres artesans que representaven les figures del pessebre seguint els models de la indumentària tradicional catalana, per fer-ho s'inspirà en els llibres de pintures i escultures de la Sagrada Bíblia.

El Museu d'Arenys de Mar compta amb un conjunt de 13 figures de pessebre realitzades al taller de Manel Muns i Ferreres i totes elles signades per l’autor en la base de les figures. Representen el naixement, amb les figures de Sant Josep, el nen i la Verge, l’àngel, un grup de 3 pastors i els 3 reis. Totes elles es caracteritzen pel naturalisme i la riquesa de detalls amb els que estan representades. Destaquen especialment els tres reis: Melcior està agenollat, en actitud d'adoració al Nen no porta barret o corona. Els altres dos reis: Gaspar i Baltasar porten els obsequis a la mà esquerra i un bastó a la dreta igual que Melcior, en les tres figures destaca les riques vestidures que porten. Les figures de Muns es caracteritzen per la riquesa en els detalls, l'historiscisme amb que es representaven, inspirades en gravats antics. Una altre dels trets de les figures de Manel Muns que es poden veure en aquest pessebre són el naturalisme i l'originalitat en la posició de les figures, lluny de les actituds forçades o rigides que tenen moltes figures del pessebre.

La primera representació del pessebre s'atribueix a Sant Francesc d'Assis la nit de Nadal de 1223 a Grecció, Úmbria. Nàpols va ser una dels grans centres pressebristes d'Europa i des d'aquesta ciutat es va estendre a Catalunya. El pessebre familiar es va fer molt popular a Catalunya a partir del segle XVI, l'any 1776 es va celebrar la primera Fira de Santa Llúcia a Barcelona que encara es celebra des de principis de desembre fins al dia 24. El pessebrisme català ha comptat des de finals del segle XVIII amb figures de renom com Ramon Amadeu, Damià Campeny, els germans Vallmitjana, Domènec Talarn, Martí Castells...

Des del 14 de desembre de 2016 fins el 2 de febrer de 2017, es pot contemplar el pessebre de Manel Muns al vestíbul del Museu Marès de la Punta. Us recordem que fins el 10 de gener de 2017 el Museu estarà obert només els matins.