rellotge domèstic català

El Museu presenta una nova peça del mes, un rellotge domèstic català realitzat als Tallers Roca d'Arenys de Mar l'any 1775. El rellotge es podrà veure al vestíbul del Museu Marès de la Puna fins al mes de setembre i en aquesta ocasió ve acompanyada per un article realitzat per la historiadora Montserrat Rodríguez Fita sobre aquest objecte i un estudi de la història de la família Roca que us podeu descarregar lliurement a: https://issuu.com/museuarenysdemar/docs/la_pec__a_del_mes_juliol16

A la Catalunya del segle XVIII, un cop finalitzada la Guerra de Successió es desenvolupa una activa industria de rellotgeria que té el seu període àlgid durant la segona meitat del segle XVIII -el rellotge més antic correspon a un procedent de Mataró datat l'any 1721. Els tallers que produien aquests rellotges es situen a Arenys de Munt, Barcelona, Centelles, Gironella, Igualada, Manresa, Mataró, Moià, Olot, Sant Joan de les Abadesses, Terrassa i Vic. Es tracta, en tots els casos, de tallers artesanals que realitzaven rellotges únics, no es produien en sèrie i que van anar abandonant la seva activitat a partir del primer quart del segle XX quan els rellotges produïts a Alemanya i França molt més exactes i econòmics van guanyar el mercat. Una de les característiques d'aquests rellotges és la llegenda amb informació del taller, en alguns casos el nom del mateix relltoger, la procedència i la datació. En el cas dels rellotges realitzats pels tallers Roca d'Arenys de Munt la llegenda, com en altres tallers, es situa en una esfera en la part superior del rellotge i que en el seu cas, a més apareix la paraula Catalunya.

L'antiquari Jaume Xarrié i el rellotger Eduard Farré són els autors del llibre El rellotge català, l'estudi més complert sobre els rellotges domèstics catalans i durant anys han estat recopliant informació i documentant els diferents rellotges que es conserven en diverents institucions museístiques d'arreu Europa i col·leccionistes particulars. En el cas concret del taller Roca d'Arenys de Munt, l'any 2002 amb motiu de la Festa Major, Josep Ma. Pons i Guri i Montserrat Rodríguez Fita van publicar un estudi sobre la història d'aquesta família de rellotgers i els rellotges que havien produït. Amb aquesta nova publicació sobre el tema realitzada per Montserrat Rodríguez Fita es presenten més elements d'estudi dels rellotges domèstics catalans.