Els primers habitants d'Arenys de Mar

Moltíssims anys abans que els veïns de Sant Martí d’Arenys decidissin instal·lar-se prop del mar, fa més de 5.000 anys, hi havia hagut un poblat ibèric a la Torre dels Encantats. Durant unes excavacions que s’hi van fer els anys 1949 i 1950 van recuperar-se desenes de peces ceràmiques que ens han permès documentar l’existència d’aquests primers arenyencs i arenyenques. Podeu consultar-ne el catàleg en aquest document i encara trobar-ne més informació en aquest altre.

Aquestes elements, molts reconstruïts per poder ser mostrats, ens permeten entendre la vida en aquell poblat. Entre d’altres, hi podem veure els estris que es feien servir a les cases: plats, gots, tapadores… Hem sabut, també, que molts d’aquests estris que veieu procedeixen d’altres zones de la Mediterrània, la qual cosa ens indica que aquest poblat mantenía una gran activitat comercial amb punts molt allunyats com podia ser el sud d’Itàlia.

La Torre dels Encantats està situada en el límit entre Caldes d’Estrac i Arenys de Mar, sobre un turó dalt el mar, un lloc de gran importància defensiva que va tenir una vida molt llarga: de mitjan segle V aC fins a mitjan segle I aC. Avui dia existeix, i tot i que no s’hi pot accedir, podeu veure-la des de diferents punts de l’entorn d’Arenys de Mar i Caldes.

D’altra banda, a final dels anys 80 del segle XX, es van fer unes importants troballes arqueològiques a l’actualment desaparegut jaciment de Valldemaria que van permetre documentar, també, l’etapa en què Arenys de Mar fou un poblat romà.

A la sala 3 del Museu us oferim l’exposició d’una selecció d’aquestes peces que es van recuperar durant les excavacions arqueològiques de mitjan s. XX, així com també algunes de les troballes del jaciment de Valldemaria.